علت نام گذاری مسجد اقا بزرگ کاشان
نوشته شده توسط : آس چارتر

جاهای دیدنی اطراف مسجد مدرسه آقا بزرگ

مسجد مدرسه آقا بزرگ دارای دو طبقه می‌باشد و از سردر، جلوخان، و کریاس هشت ضلعی بهره می‌برد. سقف سردر با مقرنس‌های معلق گچی و نقاشی تزیین شده است و دیوار‌های جلوخان از کتیبه بالای سردر تا کف تختگاه‌های طرفین درگاه با کاشی‌های خشتی الوان پوشیده شده‌اند. پس از ورود به مسجد مدرسه، دو صحن فوقانی و تحتانی و حجره‌های مختلف طلاب به چشم می‌خورند.

گنبد آجری باشکوه و گلدسته‌های دو طرف آن توجه هر بازدیدکننده را به خود جلب می‌کند. صحن این مجموعه در دو طبقه ساخته شده است؛ طبقه اول یا همکف با حوض و باغچه‌بندی مخصوص مدرسه است و دوازده حجره، صندوق‌خانه، راهروها، و یک مدرس در وسط آن قرار دارند. در سمت شمال، سرداب بزرگ مدرسه با دو بادگیر مرتفع هوایی قرار دارد. طبقه دوم نیز روی حجره‌ها قرار گرفته و از دو طرف طول شرقی و غربی با راهروهای وسیع احاطه شده است.

قسمت‌های دیگر مسجد مدرسه آقا بزرگ شامل دو حیاط خلوت، یک آب‌انبار بزرگ، شبستان دیگر در پشت گنبد، و یک ساختمان مسجد در جنب گنبد می‌شوند. همچنین، در زاویه جنوب شرقی گنبدخانه، ساختمانی با حوض‌خانه، آبریزگاه، آب‌انبار، و چاه آب واقع شده است. آرامگاه خاندان نراقی نیز در ضلع شرقی و خارج از محوطه مسجد قرار دارد.

تاریخچه مدرسه و مسجد آقا بزرگ کاشان,جاهای دیدنی اطراف مسجد مدرسه آقا بزرگ,مدرسه و مسجد آقا بزرگ کاشان

علت نام گذاری مسجد مدرسه آقا بزرگ کاشان

ملا محمد مهدی نراقی، یکی از مجتهدان معتبر شهر کاشان بود. پس از فوت ملا محمد، آخرین فرزند وی به دنیا آمد و به روایت سنت قدیمی، نام او به عنوان ادامه‌ی سلسله نام‌های پدرانه انتخاب گردید.

چند زمان پس از تجویز عنوان مجتهدی به فرزند ملا محمد، به دلیل تشابه نام با پدرش، مردم آقابزرگ را به معنای پدر و آقا کوچک را به معنای فرزند صدا می‌زنند. پس از مدتی، در یکی از سفرهای محمد شاه قاجار به اصفهان، او با علماء و عارفان شهر کاشان اشنا شد و با آقا کوچک نیز دیدار کرد. برای خرید بلیط هواپیما مشهد اصفهان یا بلیط چارتر اصفهان مشهد میتوانید به سایت خرید بلیط هواپیمای اس چارتر مراجعه کنید.

توجه محمد شاه به دانش عالی او منجر به تصمیم به‌جایی شد که او را همانند پدرش، آقابزرگ فراخوانند. همچنین، محمد شاه به حاکم وقت، محمد تقی خانبان، دستور داد تا یک مسجد و مدرسه به نام “آقا بزرگ” در کاشان بنا نهند. به علاوه، او دختر خود را به ازدواج با آقابزرگ داد.





:: برچسب‌ها: مسحد اقا بزرگ کاشان ,
:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: